انجمن علمی دانشجویان شبکه مرکز علمی کاربردی زنجان(PCSA)

مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان

انجمن علمی دانشجویان شبکه مرکز علمی کاربردی زنجان(PCSA)

مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی زنجان

مفاهیم اولیه شبکه و نصب ویندوز سرور 2003 (بخش دوم)

یادآوری مفاهیم اولیه بخش اول بعنوان یک مقدمه می تواند سودمند باشد اما از آنجا که شکافتن هر یک از موارد گفته شده خود منجر به مباحثی طولانی خواهد شد و نتیجه آن مثنوی هفتاد من کاغذ ، ما نیز با اعمال قاعده پس از ذکر نکاتی درباره ویژگی های  Windows Server 2003 آن را با هم بصورت یک  Workgroup  ساده نصب خواهیم کرد.

یادآوری مفاهیم اولیه بخش اول بعنوان یک مقدمه می تواند سودمند باشد اما از آنجا که شکافتن هر یک از موارد گفته شده خود منجر به مباحثی طولانی خواهد شد و نتیجه آن مثنوی هفتاد من کاغذ ، ما نیز با اعمال قاعده پس از ذکر نکاتی درباره ویژگی های  Windows Server 2003 آن را با هم بصورت یک  Workgroup  ساده نصب خواهیم کرد.

 

ابتدا فهرست وار موارد مهمی را که در این سیستم عامل وجود داشته و بعضا جدید نیز می باشند بر خواهیم شمرد:

1 ـ " Active Directory " مولفه اصلی و مرکزی سیستم عامل های سرویس دهنده ویندوز بوده و ابزاری برای مدیریت شناسه ها کاربران و ارتباطات ما بین آنها (Relationships) برای بوجود آوردن محیط های شبکه ای (Network environments) می باشد. این مورد درویندوز 2003 بهینه سازی ، تکمیل و نوسازی شده است.

2 ـ سرویس های برنامه های کاربردی (Application Services) پیشرفت های زیادی در ویندوز 2003 داشته است که بدین وسیله تسهیلات فراوانی در توسعه و ایجاد برنامه های کاربردی بوجود آمده و این امر خود منتهی به کاهش هزینه های نگهداری و هزینه های مالکیت (Total Cost of Ownership  TCO : ) شده است. توجه نمایید که این TCO با TCO درج شده بر روی نمایشگرها که استانداردی زیست محیطی است متفاوت می باشد.

3 ـ فن آوری های خوشه ای (Clustering Technologies) که بهبود هایی اساسی در قابلیت دسترسی (Availability) ، شاخص سازی (Scalability) و قابلیت مدیریت (Manageability) پدید آورده در ویندوز 2003 بسیار ساده تر و قدرتمند تر راه اندازی شده است که ویژگی های پیشرفته شبکه ای و قابلیت های بسیار خوبی در شناخت و اصلاح مشکلات و همچنین بهینه سازی زمان کاری سیستم بوجود آورده است.

4 ـ ویندوز 2003 عملکرد بهتری در سرویس های پرونده و چاپگر (File and Print Services) بوجود آورده و موجب کاهش چشمگیر هزینه نگهداری (TCO) شده است.

5 ـ در ویندوز 2003 سرویس های اطلاعات اینترنت Internet Information System  بطور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و نسخه شماره 6  با معماری نوین ارائه شده است تا پاسخگوی نیازهای روز افزون مشتریان عمده ، ارائه دهندگان سرویس اینترنت ( ISP: Internet Service Providers ) و نیز فروشندگان مستقل نرم افزار (ISV : Independent  Software Vendors) باشد.

6 ـ در ویندوز 2003 فن آوری " Kerberos " که ابزاری برای شناسایی و تصدیق ( Authentication ) بوده و برای رسیدگی به هویت کاربران و میزبان ( Host Identity ) بکار می رود ، روش اصلی فرآیند Authentication می باشد.

7 ـ در ویندوز 2003 سرویس های مدیریتی (Management Services) بسیار ساده تر  نصب ، راه اندازی و پیکر بندی می شود و با تمرکز و سفارشی شدن (Centralized / Customized) هر چه بیشتر هزینه های نگهداری را کاهش می دهند.

8 ـ بهبود در امکانات شبکه ای و ارتباطی و ویژگی های نوین آن در ویندوز 2003 ، قابلیت تطبیق و چند کاره بودن (Versatility) و مدیریت و استقلال زیر ساخت های شبکه (Network Infrastructures) را که در خانواده سیستم عامل های سرویس دهنده ویندوز بنیاد نهاده شده بود ، هر چه بیشتر گسترش داده است.

9 ـ قابلیت های امنیتی (Security) نوین و توانای ویندوز 2003 آن را به زمینه و شالوده (Platform) قدرتمندی برای انجام امور تجاری بدل کرده است. بوسیله آن می توان بهره برداری بیشتری از سرمایه گذاری ها و تجهیزات موجود رایانه ای و   Information Technology   سازمان ها نموده و تسهیلات زیادی در کار همکاران ، مشتریان و تامین کنندگان آن سازمان بوجود آورد.

10 ـ مدیریت ذخیره سازی (Storage Management ) در ویندوز 2003 دارای ویژگی های نوین و پیشرفته ای است که آن را برای مدیریت و نگهداری دیسک ها ، تهیه پشتیبان وبازسازی (Restore  ) داده ها و اتصال به شبکه های ذخیره سازی Storage Area Network  بسیار ساده تر و قابل اطمینان تر ساخته است.

11 ـ مولفه پایانه سرویس دهنده ( Terminal Server ) زمینه ای بسیار مطمئن تر ، با قابلیت گسترش و مدیریت بیشتر برای محاسبات در طرف سرویس دهنده (Server-based computing) ایجاد کرده است. گزینه های نوینی برای نصب و راه اندازی برنامه های کاربردی ، دسترسی کارا و موثرتر به داده ها در پهنای باند های کوچک
(Low bandwidths) پیشرفت و بهبود میزان ارث پذیری ( Value of Legacy ) و دستگاه هایی با وزن کمتر از دستاوردهای این ویندوز می باشد.

12 ـ سرویس های رسانه ای ویندوز ( Microsoft Windows Media Services ) بخش سرویس دهنده فن آوری های رسانه ای ویندوز می باشد که برای توزیع صوت و تصویر دیجیتال در اینترانت ها و اینترنت بکار می رود. سرویس های رسانه ای ویندوز 2003 یکی ازاطمینان بخش ترین ، گسترش پذیرترین ، قابل مدیریت ترین و اقتصادی ترین روش ها برای پخش های همزمان ( Streaming ) صدا و تصویر می باشند.

13 ـ سرویس های عمده تسریع ، اکتشاف و یکپارچه سازی
(Enterprise UDDI  : Universal Description, Discovery and Integration) یافتن ، به اشتراک گذاشتن و استفاده دوباره سرویس های XML Web  و دیگر منابع قابل برنامه نویسی را سهولت بخشیده است. این قابلیت هاست که دلیل وجودی ، سناریوهای اصلی وهسته (Core Scenarios) و مزیت ها و ویژگی های سرویس های UDDI می باشد.

بطور خلاصه می توان گفت این ویندوز از ترکیب ویندوزهای  XP - Professional 2000 Advanced Server و قابلیت های فراوان نوینی بوجود آمده است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- (پایان بخش دوم)

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد